گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
شناخت هراس و مقابله با آن

نمایش تصویری هراس (فوبیا): از چه چیزی می‌ترسید؟

ترس از شما در مقابل خطرات محافظت می‌کند اما هراس‌ها ارتباط چندانی با خطرات ندارند.

شناخت هراس و مقابله با آن



 

ترس در مقایسه با هراس

ترس از شما در مقابل خطرات محافظت می‌کند. هراس‌ها ارتباط چندانی با خطرات ندارند. فقط در آمریکا بیش از 19 میلیون نفر مبتلا به هراس–ترسی شدید و غیرمنطقی در صورت رویارویی با موقعیت، فعالیت یا شئ خاص- هستند. در هنگام ابتلا به هراس، شاید خودتان نیز بدانید که اضطراب و ترس شما غیرمنطقی است، اما نمی‌توانید جلوی احساس خود را بگیرید. و این احساسات می‌تواند چنان شدید باشد که تقریباً شما را فلج کند. در اسلاید‌های بعدی می‌بینیم چه چیزهایی موجب هراس برخی از افراد می‌شود.

02.jpg



 

سه نوع هراس

تاکنون صدها نوع هراس از جمله ترس‌هراسی یا ترس از هراس شناسایی شده است. اما کارشناسان در هنگام بحث در مورد هراس‌ها، که نوعی اختلال اضطراب هستند، آنها را به سه دسته تقسیم می‌کنند –برون‌هراسی، اضطراب شدید در محیط‌های عمومی که فرار از آنها دشوار است؛ جمع‌هراسی، یا ترس و خودداری از موقعیت‌های جمعی؛ و هراس خاص، ترسی غیرمنطقی از اشیاء یا موقعیت‌های خاص.

03.jpg



 

برون‌هراسی: ترس از مکانهای عمومی

آگورا بازار و محل گردهمایی یونانیان باستان بود. نام لاتین برون‌هراسی –آگورافوبیا- از همین کلمه ساخته شده است. فرد مبتلا به این بیماری از گیر افتادن در یک مکان عمومی یا جایی شبیه یک پل یا صف بانک هراس دارند. عامل اصلی ترس آن است که در صورت تشدید اضطراب، راهی برای فرار وجود ندارد. برون‌هراسی در زنان دو برابر مردان بروز می‌کند. این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند فرد را به حبس شدن در منزل سوق دهد. با درمان این مشکل، 90 درصد افرادی که مسیر درمان را ادامه‌ داده‌اند، به نتیجه رسیده‌اند.

04.jpg



 

جمع‌هراسی: فراتر از خجالت

فرد مبتلا به جمع‌هراسی خجالتی نیست. چنین فردی نسبت به نحوه حضورش در یک موقعیت اجتماعی احساس اضطراب و ترس شدید دارد. آیا رفتار او در مقابل دیگران مناسب است؟ آیا دیگران متوجه اضطراب او خواهند شد؟ آیا سخنان او بجا و به موقع است؟ از آنجا که عدم درمان جمع‌هراسی اغلب موجب اجتناب از ارتباط اجتماعی می‌شود، این بیماری می‌تواند تاثیر منفی شدیدی بر روابط و زندگی حرفه‌ای فرد داشته باشد.

تنگناهراسی: نیاز به راه خروج

تنگناهراسی، ترس غیرمنطقی از قرارگرفتن در فضاهای بسته، نوعی رایجی از هراسهای خاص است. فرد مبتلا به تنگناهراسی در صورت سوار شدن به آسانسور یا عبور از تونل‌ دچار اضطراب شدید می‌شود. فرد به دلیل ترس از خفه شدن یا گیر افتادن از فضاهای بسته دوری کرده و اغلب به رفتارهای امنیت‌طلبانه مانند باز کردن پنجره یا نشستن نزدیک در خروجی رو می‌آورد. چنین رفتارهایی می‌تواند آن موقعیت را قابل تحمل کند اما ترس را برطرف نمی‌کند.

06.jpg



 

باغ‌وحش ‌هراسی: باغ‌وحشی از ترس‌ها

رایجتریت نوع هراس‌های خاص، باغ‌وحش‌هراسی یا ترس از حیوانات است. باغ‌وحش‌هراسی در واقع نام عمومی گروهی از ترس‌های مرتبط با حیوانات خاص است. مثال‌هایی از این هراس عبارتند از عنکبوت‌هراسی، مارهراسی، پرنده‌هراسی، و زنبورهراسی. چنین ترس‌هایی اغلب در کودکی شکل گرفته و گاهی با افزایش سن از بین می‌رود. اما ممکن است ترس در بزرگسالی نیز باقی بماند.

07.jpg

تندرهراسی: ترس از تندر

تندر، به صدای رعد گفته شده و تندرهراسی به معنای ترس از صدای رعد یا تندر است. اگرچه افراد مبتلا به تندرهراسی ممکن است متوجه این حقیقت باشند که تندر آسیبی به آنها نخواهد زد، اما از بیرون رفتن در زمان رعدوبرق اجتناب می‌کنند. حتی ممکن است فرد با دولا شدن پشت مبل یا رفتن به داخل کمد تا پایان طوفان در خانه پنهان شود. ترس غیرمنطقی هم از رعد و هم برق، رعدوبرق‌هراسی نامیده می‌شود که بین انسان‌ها و حیوانات مشترک است.

08.jpg

بلندی‌هراسی: ترس از ارتفاعات

بلندی‌هراسی ترس افراطی از ارتفاعات و همراه با اضطراب شدید است. ممکن است فرد در حین بالا رفتن از راه‌پله یا نردبان دچار حمله شود. گاهی ترس چنان عمیق است که فرد توان حرکت نخواهد داشت. بلندی‌هراسی می‌تواند برای فرد مبتلا به آن شرایط خطرناکی را ایجاد کند. یک حمله اضطرابی می‌تواند پایین آمدن بی‌خطر از هر جای بلندی که موجب حمله شده را بسیار دشوار سازد.

09.jpg

هواهراسی: ترس از پرواز

فردی که هواهراسی دارد از پرواز می‌ترسد. این هراس عموماً پس از یک تجربه آسیب‌‌زای مربوط به هواپیما، مانند گرفتار شدن در تلاطم شدید یا مشاهده حمله عصبی یک مسافر دیگر بروز می‌کند. حتی پس از فراموش کردن رویداد، ترس باقی مانده و می‌تواند حتی با تماشای فیلم تصادف هواپیما در تلویزیون نیز تحریک شود. معمولاً برای تشخیص آسیب اصلی عامل بیماری و درمان این ترس از خواب‌درمانی استفاده می‌شود.

10.jpg


خون-تزریق-جراحت هراسی

انواع ترس از خون، تزریق و جراحت وجود دارد که از آن میان می‌توان به خون‌هراسی و تزریق‌هراسی اشاره کرد. برخی افراد نیز جراحت‌هراسی داشته و برخی دیگر نیز از عمل‌های جراحی پزشکی وحشت دارند. این هراس‌ها با بیهوشی در ارتباط است.

11.jpg

ترس‌های ماوراءطبیعه

برخی ترس‌ها ظاهراً متعلق به فیلم‌های ترسناک تلویزیون هستند. سیزده‌هراسی نوعی ترس ناهنجار از هرچیز مرتبط با عدد سیزده است.
اگر فکر ارواح موجب اضطراب شدید شما می‌شود، ممکن است به شبح‌هراسی دچار باشید. و علیرغم این حقیقت که خون‌آشام‌ها واقعی نیستند، اما برخی افراد از خفاش‌ها هراس دارند. ترس آنها خفاش‌هراسی نامیده می‌شود.

12.jpg

استفراغ‌هراسی: احساسی درونی

استفراغ‌هراسی نوعی ترس غیرطبیعی از استفراغ است که معمولاً در سنین پایین و به دلیل یک دوره آسیب‌زا آغاز می‌شود. برای مثال، فرد ممکن است شاهد استفراغ یک همکلاسی در محلی عمومی بوده یا خودش این مسئله را تجربه کند. فکر کردن به استفراغ یا جاهایی مانند بیمارستان، که استفراغ در آنها رایج است، می‌تواند موجب تحریک اضطراب شود. همانند هواهراسی، خواب‌درمانی در بخشی از روند درمان استفراغ‌هراسی نیز بکار می‌رود.

13.jpg

سرطان‌هراسی: ترس از سرطان

افرا مبتلا به سرطان‌هراسی با ترس غیرمنطقی از ابتلا به سرطان زندگی می‌کنند. برای این افراد، هر ناراحتی جمسی نشانه‌ای از رشد غده‌ای بدخیم در داخل بدن آنها است. برای مثال، یک سردرد ساده برای آنها نشانه‌ای از تومور مغزی است. مشاوره شناختی می‌تواند به فرد مبتلا به سرطان‌هراسی کمک کند تا دوباره زمام زندگی خود را به دست گیرد.

14.jpg

هراس‌ از چیزهای جدید و قدیمی

فردی که از چیزهای جدید می‌ترسد، نوهراس است. و کسی که از پیر شدن یا افراد پیر می‌ترسد، پیرهراسی دارد. مابین این دو، می‌توانید کسی را پیدا کنید که به فارتوفوبیا –ترس غسرمنطقی از خروج ناگهانی باد معده در محیطی عمومی- مبتلا است. کسی که به دندانپزشک‌هراسی داشته باشد حاضر است برای عدم مراجعه به دندانپزشک هرکاری بکند. و فرد مبتلا به مارچوبه‌هراسی از غذاهای تهیه شده از مارچوبه می‌هراسد.

15.jpg

تاثیر هراس‌ها بر تغییر روند زندگی

هراس‌ها باعث می‌شوند که فرد برای اجتناب از عامل ترسش، مسیر زندگی خود را تغییر دهد. اما زندگی فرد از تلاش‌هایش برای پنهان کردن ترسش از دیگران نیز تاثیر می‌پذیرد. برخی از افراد مبتلا به هراس‌ در عین تلاش برای کنار آمدن با هراس‌هایشان،  با دوستان و خانواده خود دچار مشکل شده، در مدرسه دچار افت شده یا شغل خود را از دست می‌دهند.

16.jpg

هراس‌ها و الکل

احتمال ابتلا به هراس در افراد الکلی ده برابر بیشتر از افراد غیرالکلی است. و احتمال اعتیاد به الکل نیز در افراد مبتلا به هراس دو برابر بیش از افراد سالم است.

17.jpg

ارتباط خانوادگی

اگرچه هراس‌ها می‌تواند از فرهنگ تاثیر پذیرفته و با رویدادهای زندگی تحریک شود، اما معمولاً در یک خانواده ادامه می‌یابند. احتمال ابتلا به هراس در افراد دارای سابقه خانوادگی، سه برابر بیش از افراد بدون این سابقه است.

درمان هراس

حساسیت‌زدایی روند تدریجی روبرو کردن فرد مبتلا به هراس با عامل ترسش است. به مرور زمان با افزایش اعتماد فرد، ترس کاهش می‌یابد. این روند اغلب با مشاوره همراه می‌شود تا به فرد کمک کند نحوه تفکر خود را تغییر داده و الگوهای جدیدی برای واکنش در مقابل موقعیت‌هایی که می‌تواند موجب تحریک احساس ترس شود، در خود ایجاد کند. خبر خوب آنکه 90 درصد افرادی که روند درمان را به طور کامل دنبال می‌کنند بهبود می‌یابند.

 

منبع: ariasalamat


  موضوع مطلب: روانشناسی                      تعداد بازديد اين مطلب:  818                               تاريخ ارسال:  چهارشنبه 3 تير 1394
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟