گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
بی تابی بیتا: غوغا سالار نیستم

غوغا سالار نیستم

گفت و‌گو با مهرداد فرید، كارگردان فیلم سینمایی بیتابی بیتا


«بی‌تابی بیتا» آخرین ساخته سینمایی مهرداد فرید است که نه‌تنها نسبت به سایر آثار این کارگردان تفاوت‌های عمده‌ای دارد بلکه بین دیگر فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده نیز از سوژه‌ای نو برخوردار است.

بی تابی بیتا: غوغا سالار نیستم

این فیلم بیانگر یکی از مشکلاتی است که گریبان قشری از زنان امروز را در جامعه ایران گرفته است اما کسی به آن توجهی که باید را ندارد. بی‌تابی بیتا روایتگر زندگی دختر 19ساله جوانی از طبقه متوسط است که به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات در وضعیت سختی از لحاظ اقتصادی به‌سر می‌برد و در آغاز ورودش به زندگی اجتماعی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود. در نگاهی دیگر می‌توان گفت که آخرین ساخته مهرداد فرید بیانگر مسئله فرزندسالاری و عدم‌آموزش صحیح قشر نوجوان و جوان است که یاد نگرفته در یک خانواده، همه افراد حق انتخاب و تصمیم‌گیری دارند و همین ناآگاهی باعث خودخواه‌شدن آنها و منشأ بروز مشکلات در کانون خانواده‌ها شده است. به بهانه اکران بی‌تابی بیتا و نگاه‌کردن به این فیلم از زاویه دید کارگردانش، با مهرداد فرید به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

قصه بی‌تابی بیتا چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟ با توجه به اینکه موضوع این فیلم یکی از مشکلات امروز جامعه ماست اما هیچ زمانی به شکل جدی به آن پرداخته نشده بود!

اصل این اتفاق در مطب یکی از دوستان خانوادگی‌مان که یک پزشک در فرانسه است رخ داده بود. منشی آن مطب از کیف بیماران به‌صورت تصادفی و یکی‌درمیان دله‌دزدی می‌کرده. مبالغ آنقدر کم بوده که یا نظر کسی را جلب نمی‌کرده یا اگر صاحبان پول‌ها متوجه این قضیه می‌شده‌اند حوصله پیگیری‌اش را نداشته‌اند. تا اینکه یکی از بیماران سماجت می‌کند و پای پلیس را به میان می‌کشد و با ترفندهای پلیس، مچ این فرد را می‌گیرند. وقتی این قصه را شنیدم متوجه شدم این موضوع می‌تواند دراماتیزه شود و در ایران اتفاق بیفتد. به هر حال دزدی چیزی است که می‌تواند در تمام جوامع اتفاق بیفتد؛ به‌خصوص که در 2، 3سال اخیر سفره‌های مردم در کشورمان کوچک‌تر شده و مسئله فقر در طبقه متوسط شکل جدی به‌خود گرفته است. بنابراین فکر کردم با اضافه‌کردن تعدادی داستانک و شخصیت‌های فرعی می‌توان برای مخاطب ایرانی هم روایتش کرد و اینگونه بود که قصه بی‌تابی بیتا شکل گرفت. در این فیلم مخاطب با 2خانواده با مسائلی شبیه به هم روبه‌روست که در نهایت سرنوشت‌های جداگانه‌ای را برای دختران جوانشان رقم می‌زنند؛ برخوردهایی که شاید بتوان گفت در تقابل با هم هستند؛ همانطور که حتی در میزانسن هم می‌بینیم که درهای آپارتمان‌هایشان روبه‌روی هم قرار دارند.

اتفاقا من عمدا ماجرای بهاره را ابتدای قصه گذاشتم تا سۆالی که در ذهن شما به‌وجود آمده در ذهن تماشاگر هم ایجاد شود و با خودش فکر کند که چطور ممکن است مادری دخترش را به خانه راه ندهد؟ در قصه ما بهانه مادر این است که شوهرش به دخترش نظر دارد و مادر هم متوجه شده و فکر می‌کند دخترش بیرون از خانه باشد سالم‌تر می‌ماند تا اینکه داخل خانه باشد؛ ضمن اینکه اسیر دست شوهر جدیدش است و نمی‌تواند عذر او را بخواهد زیرا به داشتنش احتیاج دارد؛ در ادامه قصه هم مشخص می‌شود که چطور بهاره در مغازه ناصرآقا پناه داده شده و مادر او را به حال خود رها نکرده است. وقتی ابتدای قصه این سۆال در ذهن تماشاگر به‌وجود می‌آید، پاسخش در ادامه قصه به او گفته می‌شود که همان زندگی بیتاست. در انتهای قصه هم می‌بینیم که بیتا در خانه را می‌زند و مادرش مردد است که در را به روی او باز کند یا نه و سرانجام هم در را باز می‌کند. اما اگر توجه داشته باشید در این پلان که بیتا وارد خانه می‌شود، ورودش به خانه‌ای پر از رنگ و نور نیست و بک گراند آن تاریکی است؛ یعنی این حس هنوز هست که آیا سرنوشت بیتا مانند بهاره خواهد شد یا نه؟

بی‌تابی بیتا روایتگر زندگی دختر 19ساله جوانی از طبقه متوسط است که به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات در وضعیت سختی از لحاظ اقتصادی به‌سر می‌برد و در آغاز ورودش به زندگی اجتماعی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود

موضوعی که در مورد شخصیت بهاره وجود دارد این است که تا اندازه‌ای به مخاطب معرفی می‌شود اما شاید این معرفی به اندازه‌ای نیست که مخاطب دوست دارد در مورد شخصیتش بداند. چه عاملی باعث شد به شخصیت بهاره بیشتر پرداخته نشود؟

نقش بهاره در قصه در حد شخصیت مکمل است و ما اگر بخواهیم سانترالیزم را در قصه رعایت کنیم، نمی‌توانیم شخصیت‌های مکمل را اصل قرار دهیم و بیشتر از این به آنها بپردازیم. بهاره باید توجه ما را بیشتر به سمت بیتا جلب کند تا قصه او را مرور کنیم. بیتا کسی است که در شرایط وخیم اجتماعی قرار گرفته و این خطر وجود دارد که به کسی مانند بهاره تبدیل شود؛ کسی که از خانه رانده شده. به‌نظرم کپسول‌شده زندگی بیتا همان زندگی بهاره است و فکر کردم در این قصه پرداختن به بهاره بیشتر از این لازم نیست. ما باید اصل ایجاز را در داستانگویی رعایت کنیم.

 

چه موضوعی باعث شد تا برای نقش مقابل بیتا از حامد بهداد استفاده کنید؟

خیلی‌ها به من ایراد گرفته‌اند که چرا بازیگر جوانی را به جای حامد بهداد انتخاب نکرده‌ام تا فاصله سنی‌اش با بیتا کمتر باشد. جواب من به این سۆال این است که قصه ما، قصه دلدادگی این دو نفر نیست و شاید اوایل این توقع در تماشاگر ایجاد شود که این دو نفر باید به هم برسند اما قصد ما مطرح‌کردن یک قصه رئال اجتماعی بود که لزوما هم منجر به دلدادگی این دو جوان نمی‌شد. هرچند در اوایل قصه این نشانه‌ها را گذاشته‌ایم که بیتا به امیر تمایل دارد اما این تمایل به‌دلیل تناسب این دو نفر نیست بلکه علتش فرار از وضعیتی است که بیتا فکر می‌کند در آن گرفتار شده است. او فکر می‌کند که بقال محل به او علاقه‌مند است و برای گریز از این وضعیت ناخودآگاه به کسی متمایل می‌شود که به‌نظرش مناسب‌تر می‌آید. حامد بهداد قرار بود طبقه فرودست را نمایندگی کند، درحالی‌که بیتا طبقه متوسطی که به‌خاطر حوادث روزگار فقیر شده را نمایندگی می‌کند. به‌نظرم بهداد از ایفای این نقش به‌خوبی برآمده و ما این کارکتر را از او می‌پذیریم.

 

زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتید (با نگاه و شناختی که از وضعیت جامعه داشتید)، فکر می‌کردید مخاطب چگونه از این اثر استقبال کند؟

بی تابی بیتا: غوغا سالار نیستم

زمانی که قصه را نوشتم و آن را ساختم فکر می‌کردم فیلم وظیفه‌اش را در مقابل تماشاگر خوب انجام خواهد داد. هنوز هم به این موضوع اعتقاد دارم اما فکر می‌کنید وظیفه یک فیلمساز در فرایند تماشای یک فیلم از کجا شروع می‌شود؟ وظیفه یک فیلم و کارگردان از زمانی آغاز می‌شود که تماشاگر روی صندلی می‌نشیند و تا زمانی که فیلم به انتهای خود می‌رسد این وظیفه ادامه دارد. بی‌تابی بیتا در این بخش از پروسه تماشای فیلم کارش را درست انجام می‌دهد. درواقع اغلب کسانی که به تماشای آن نشسته‌اند با رضایت و خشنودی به خانه‌هایشان می‌روند اما در بخش قبل از آن، یعنی قبل از ورود مخاطب به سالن سینما، این فیلم چندان موفق نبوده است، به همین دلیل استقبالی که من تصور می‌کردم امروز از فیلم نشده است. واقعیت این است که تماشای هر فیلمی تحت‌تأثیر مسائل بیرون‌فیلمی است. مثلا اگر شما ندانید کارگردان فیلم «گذشته» کیست و از گذشته درخشان وی مطلع نباشید، احتمال اینکه این فیلم را برای تماشا انتخاب کنید، کم است. اما چرا مخاطب این فیلم را انتخاب می‌کند؟ چون تحت‌تأثیر مسائل بیرون فیلمی است و می‌داند سازنده آن اسکار گرفته و... . این فیلم به وظیفه‌اش در بخش اول یعنی انگیزه‌سازی‌ برای تماشای فیلم درست عمل کرده است. اما فیلمی مثل بی‌تابی بیتا از عناصر بیرون‌فیلمی برای جلب توجه تماشاگر بی‌بهره است و در نتیجه در طول زمان و از طریق تبلیغات چهره‌به‌چهره که به‌وسیله خود تماشاگران و به‌صورت خودجوش رخ می‌دهد، می‌تواند تماشاگران خود را پیدا کند.

با توجه به توضیحات شما این سۆال پیش می‌آید که چرا بی‌تابی بیتا در بخش اول به‌درستی مورد توجه قرار نگرفته و تبلیغات مناسبی برایش انجام نشده است؟

در تبلیغات مسئله مهم اطلاع‌رسانی نیست بلکه انگیزه‌سازی‌ اهمیت دارد. ممکن است همه شهر بدانند فیلمی از مهرداد فرید در حال اکران است اما این سۆال برای تماشاگر پیش می‌آید که اصلا مهرداد فرید کیست؟ منظورم این است که صرف اطلاع‌داشتن برای مخاطب کافی نیست زیرا او معمولا تحت‌تأثیر «برند»ها دست به انتخاب می‌زند و به تماشای فیلمی مبادرت می‌کند. در سینما برندهایی هستند که می‌توانند برای مخاطب انگیزه‌بخش باشند. ما در اطلاع‌رسانی و تبلیغات کم‌کاری نکرده‌ایم اما در بحث انگیزه‌سازی‌ کم‌وکسر داریم. بابت این کسری نمی‌توان کسی را مۆاخذه کرد. من به‌عنوان کارگردان فیلمی را ساخته‌ام که فارغ از برندها، فیلم خوبی است و اگر 100سال دیگر افرادی به تماشای این فیلم بنشینند (وقتی که دیگر برندهای امروز بی‌خاصیت شده‌اند) متوجه می‌شوند بی‌تابی بیتا ارزش‌های یک فیلم خوب را دارد.


تگ هاي مطلب:
براي اين مطلب هيچ تگي نوشته نشده است
  موضوع مطلب: اخبار سینما                      تعداد بازديد اين مطلب:  1659                               تاريخ ارسال:  چهارشنبه 26 تير 1392
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟