گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
اضطراب‌تان را خودتان مديريت كنيد
جام جم آنلاين: اضطراب اجتماعي، نوعي نگراني است كه بيشتر افراد در زمان‌هاي خاصي در روابطشان با ديگران تجربه مي‌كنند و معمولا اين نوع اضطراب هنگامي به افراد دست مي‌دهد كه فكر مي‌كنند ممكن است كاري انجام دهند كه حقارت‌آميز يا خجالت‌آور باشد. در اضطراب اجتماعي، فرد مضطرب تصور مي‌كند به دليل چيزي كه گفته يا انجام داده است، ساير افراد وي را به شيوه‌اي منفي مورد قضاوت قرار مي‌دهند در حالي كه ممكن است اين‌طور نباشد.

اضطراب‌تان را  خودتان مديريت كنيد

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي معمولا افرادي هستند كه به اندازه كافي از ويژگي‌هاي مثبت و صفات پسنديده‌اي كه ساير افراد را به تحسين و تمجيد آنان وامي‌دارد، بهره برده‌اند. آنها ممكن است پرانرژي، شوخ‌طبع، مهربان، سخاوتمند، فهيم، جدي و سرزنده باشند، اما احساس راحتي‌كردن در جمع و در حضور ديگران براي آنان بسيار سخت است و باعث مي‌شود علاوه بر آن‌كه مضطرب مي‌شوند، ويژگي‌هاي مثبت‌شان هم از چشم ديگران پنهان بماند. معمولا افرادي كه به مدت طولاني مبتلا به اضطراب اجتماعي بوده‌اند، ممكن است مشكلات ديگري نيز داشته باشند؛ براي مثال برخي از اين افراد از افسردگي رنج مي‌برند، برخي از آنان در جرات‌ورزي مشكل دارند و به طرز غيرضروري منفعل و پذيرا هستند يا بيش از حد خصمانه و پرخاشگرند. بسياري از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي خود را به عنوان نگران‌هاي مادرزاد معرفي مي‌كنند و ممكن است اينچنين تصور كنند بيشتر نه فقط درباره زندگي اجتماعي‌شان بلكه در همه موارد دچار اضطراب فراگير مي‌شوند. در واقع، اضطراب اجتماعي بخش طبيعي از زندگي هر فرد است،‌ اما زماني كه به صورت يك اختلال و به صورت دائم درمي‌آيد آنجاست كه فرد بايد ياد بگيرد بر اضطرابي كه در زندگي‌اش اختلال ايجاد كرده و محدودش مي‌كند، غلبه و بتواند آن را بخوبي مديريت كند.

اضطراب اجتماعي و اضطراب در جمع

معمولا دو نوع اضطراب، مربوط به موقعيت‌هاي بين فردي است. اضطراب اجتماعي، اضطرابي است كه شما در تعامل‌هاي اجتماعي خود تجربه مي‌كنيد و اضطراب در جمع هنگامي اتفاق مي‌افتد كه شما در حضور گروهي مضطرب مي‌شويد. اضطراب اجتماعي به وسيله موارد زير در تعامل‌هاي اجتماعي سنجيده مي‌شود:

ـ اغلب حتي در محافل خودماني هم احساس ناآرامي مي‌كنم.

ـ كلا آدم كمرويي هستم.

ـ هنگامي كه با فردي از جنس مخالف صحبت مي‌كنم، راحت نيستم.

ـ ‌اي كاش در موقعيت‌هاي اجتماعي، اعتماد به نفس بيشتري داشتم.

ـ‌ اغلب مهماني‌ها مرا مضطرب و ناراحت مي‌كند.

اضطراب در جمع نيز در مقياس اضطراب در تعامل‌هاي اجتماعي، با اين موارد تعريف مي‌شود:

ـ معمولا هنگامي كه جلوي گروهي سخن مي‌گويم ناآرام مي‌شوم.

ـ از صحبت‌كردن در جمع لذت نمي‌برم.

ـ ‌معمولا هنگامي كه بايد جلوي جمع ظاهر شوم دچار ترس از صحنه ‌شوم.

ـ‌ هنگامي كه بايد در محل كار يا مدرسه نمايشي بدهم، ناآرام مي‌شوم.

اضطراب اجتماعي، رويداد خاصي ارائه مي‌دهد، زيرا افراد نياز ذاتي به دلبستگي‌هاي بين فردي دارند. ما به دليل نياز به پذيرش ديگران وقتي مي‌ترسيم از اين كه ممكن است اين پذيرش در آينده صورت نپذيرد، نسبت به احساس اضطراب اجتماعي آسيب‌پذير مي‌شويم. احساس تائيد از جانب ديگران، آنقدر در زندگي‌مان اهميت دارد كه كاملا به حس عزت نفس ما آميخته شده است. هنگامي كه عزت نفس شما بالا مي‌رود كه ديگران شما را بپذيرند و هنگامي پايين مي‌آيد كه ديگران طردتان كنند. بنابراين، اولين كار در غلبه بر اضطراب اجتماعي، توسعه مهارت‌هاي اجتماعي است كه تعامل‌هاي اجتماعي رضايت‌بخش را به حداكثر خواهد رساند. همچنين توجه به اين نكته ضروري‌ است كه تعامل‌هاي اجتماعي شما هنگامي آسان‌تر خواهد شد كه احساس كنيد از عزت نفس قوي برخورداريد.

اضطراب‌تان را مهار كنيد

كمالگرا نباشيد: معمولا افراد هنگامي مضطرب مي‌شوند كه بي‌‌دليل توقعات بالايي دارند و همين‌طور هنگامي كه زمان خيلي زيادي را صرف نگراني در مورد عيوب كوچك يا اشتباهات بزرگ مي‌كنند. اجازه ندهيد نظام خود ارزشي شما توسط كمالات ايده‌آل‌تان تعيين شود و سعي كنيد جمله‌هايي همچون «من نبايد اصلا اشتباه كنم» يا «بايد بتوانم اين كار را به نحو احسن انجام دهم» را هرگز به كار نبريد و به جاي آن تمرين كنيد كه مثلا با خود بگوييد «تا جايي كه مي‌توانم، حداكثر تلاش خودم را مي‌كنم.»

اشتباهات كوچك‌تان را بزرگ جلوه ندهيد: چرا كه تقريبا هر اشتباه كوچكي را كه مرتكب مي‌شويد در مدت زمان نسبتا كوتاهي كاملا فراموش خواهد شد، پس چرا درباره آن، اينقدر اضطراب و استرس داشته باشيم.

روي موارد مثبت تمركز داشته باشيد: يك راه مناسب براي انجام اين كار، منحرف‌كردن توجه خود از تفكر منفي به سمت تفكر مثبت است.

زماني را صرف تفريح خود كنيد: اگر بايد درباره بعضي چيزها كمالگرا باشيد، لااقل در مورد هر چيزي كمالگرا نباشيد.

نسبت به زندگي شيوه‌اي تسلط‌مدار داشته باشيد:‌ به اين طريق مي‌توانيد برخورد با رويدادهاي زندگي را بدون نگراني و به صورتي موثر انجام دهيد.

خويشتن‌پذير باشيد: به ياد داشته باشيد چگونگي رفتار ديگران با شما، اساس ارزش فردي‌تان نيست. پس زماني كه ديگران با شما رفتار خوبي ندارند، مضطرب و غمگين نشويد و خويشتن‌پذير باشيد.

كنترل افراطي را كنار بگذاريد: رها‌كردن كنترل كار آساني نيست، بلكه گام مهمي است كه به سمت يك زندگي آرام‌‌تر و لذتبخش‌تر برمي‌داريم. پس پذيرش داشته باشيد و بدانيد حتي اگر كنترل افراطي شما هم نباشد، مسائل حل خواهند شد. اعتماد داشته باشيد و مهم‌تر از همه اين كه شوخ‌طبع باشيد؛ چرا كه سعي در كنترل امورات زندگي قدري وحشت‌زاست. پس از شوخ‌طبعي استفاده كنيد تا بتوانيد چنين وحشتي را تحمل كنيد.

خودآرميدگي را تمرين كنيد: خودآرميدگي يكي از مهارت‌هاي رويارويي با اضطراب است. افراد به اين علت كه اضطراب دارند دچار احساس تنيدگي، عصبانيت و هيجان‌زدگي مي‌شوند. اگر آرميده باشيد، آسان‌تر مي‌توانيد با اضطراب‌تان مدارا كنيد.

باورها و خودگويه‌هاي غيرمنطقي‌تان را كنار بگذاريد

ناراحتي‌هاي هيجاني و اضطرابي ما عمدتا ناشي از باورها و خودگويه‌هاي دروني‌مان در مورد رويدادها و موقعيت‌هاست، نه نتيجه خود رويدادها و موقعيت‌هاي واقعي. معمولا افراد به طور مداوم به گفت‌وگوي دروني، كاربرد جملات خودكار يا گفت‌وگو با خود مي‌پردازند. اين خودگويه‌ها تقريبا خودكار بوده و آگاهي از آنها بسيار اندك است و ما با استفاده از آنها احساسات و واكنش‌هاي هيجاني خود را نسبت به رويدادها و موقعيت‌ها تعيين مي‌كنيم. اين باورها و خودگويه‌ها دو نوع عمده دارند كه نوع نخست آن، آناني هستند كه خودگويه‌هاي منطقي محسوب مي‌شوند و جملاتي ياري‌دهنده، سازگار و انطباقي هستند و موجب سلامت هيجاني فرد است. نوع دوم باورها و خودگويه‌هاي غيرمنطقي هستند كه شامل عبارت‌هاي دروني زيان‌بخش، بيهوده و ناسازگار بوده كه موجب ناراحتي هيجاني فرد مي‌شود. خودگويه‌هاي غيرمنطقي همچون «اين اتفاق نبايد مي‌افتاد. من نمي‌توانم آن را تحمل كنم» يا «او حق ندارد با من اين‌گونه غيرمنصفانه رفتار كند، پس من آدم بي‌ارزشي هستم» باعث تشديد اضطراب و ناراحتي‌هاي هيجاني ما مي‌شود و منجر به افزايش اضطراب، خشم و افسردگي و همچنين رفتارهاي ناسازگارانه از طرف ما مي‌شوند. اين باورهاي غيرمنطقي انرژي رواني ما را تضعيف كرده و ما را از يافتن راه‌حل‌هاي خلاقانه براي مشكلات‌مان بازمي‌دارد، برعكس باورهاي منطقي مانند اين‌كه به خود بگوييم «او غيرمنصفانه با من برخورد مي‌كند، اما اين باعث بي‌ارزش‌شدن يا كم‌ارزش‌شدن من نمي‌شود» خودگويه‌هايي است كه مي‌تواند به ما كمك كند ديدي روشن‌تر نسبت به مسائل داشته باشيم. همچنين اين دسته از باورهاي منطقي مي‌تواند هيجانات ناسالم و ناخوشايند ما را به تاخير بيندازد. خودگويه‌هاي افرادي كه عموما راضي و موفق هستند، حتي زماني كه موقعيت‌هاي ناخوشايند و اضطراب‌زا را تجربه مي‌كنند، حاوي باورها و گزاره‌هاي منطقي است. به‌طور كلي باورهاي غيرمنطقي موجب اضطراب، خشم، افسردگي و احساس عدم كنترل روي هيجانات مي‌شوند، اما باورهاي منطقي در عوض به ما كمك مي‌كنند به شيوه‌اي موثرتر به سازگاري برسيم، بيشتر به خواست‌هاي خود در زندگي دست پيدا كنيم و به رضايت بيشتري دست يابيم. پس به منظور غلبه بر اضطراب‌تان سعي كنيد از خودگويه‌هاي سازگارانه‌اي چون «زندگي دشوار است، اما من مي‌توانم آن را تحمل كنم» يا «من اين را دوست ندارم، ولي خب مي‌توانم با آن كنار بيايم» استفاده كنيد. هنگامي كه بشدت احساس ناكامي و ناراحتي مي‌كنيد، اين خودگويه‌هاي سازگارانه را به منظور كمك به خود براي مديريت‌كردن اضطراب‌تان استفاده كنيد. همان‌گونه كه روي غلبه و مديريت بر اضطراب اجتماعي خود كار مي‌كنيد، خود را از فكر‌كردن درباره انواع افكار زير برحذر داريد:

ـ بدترين ترس من از عدم تائيد ديگران است.

ـ نياز دارم هر كاري كه مي‌توانم براي اجتناب از طرد اجتماعي انجام دهم.

ـ نياز دارم به روابط اجتماعي با احتياط و دلهره نزديك شوم، زيرا هميشه اين خطر وجود دارد كه كسي مرا دوست نداشته باشد.

ـ ترجيح مي‌دهم حتي با انجام كارهايي هم كه ممكن است به من ضرر بزند از طرد‌شدن دوري كنم.

ـ ارزش من به عنوان يك فرد بستگي به عكس‌العمل‌هاي ديگران نسبت به من دارد.

هنگامي كه افراد نتوانند با اضطراب اجتماعي خود رويارويي كنند، آنقدر از تائيد اجتماعي مايوس مي‌شوند كه ممكن است در انواع رفتارهاي مضر زير شركت كنند:

ـ ابتلا به اختلالات خوردن (كم‌خوري)‌ به خاطر حفظ اندامي جذاب.

ـ مشاركت در رفتارهاي مخاطره‌آميز، جسورانه و خطرناك

ـ درگير‌شدن در فعاليت‌هاي غيرقانوني و ضداجتماعي

ـ مصرف الكل، تنباكو و مواد غيرقانوني

ـ در معرض خطر سرطان پوست انداختن خود به خاطر «برنزه» و سالم به نظر رسيدن

ـ انجام رفتارهاي جنسي مخاطره‌آميز

اين نكات مهم را به ياد داشته باشيم:

ـ اضطراب و ساير هيجانات نامطلوب موجب ناراحتي رواني و جسمي ما شده و مي‌تواند در رضايت، سلامت، روابط و اهداف ما در زندگي تداخل ايجاد كند.

ـ به منظور داشتن زندگي موفق و لذتبخش، داشتن هوش هيجاني و درك و مديريت هيجانات بيش از هوش عمومي براي ما اهميت دارد.

ـ اصرار بر سه باور عمده (من بايد...! تو بايد...! و شرايط زندگي من بايد...!) موجب افزايش اضطراب در شما مي‌شود.

ـ باورها و خودگويه‌هاي غيرمنطقي و منفي خود را ـ كه علت اصلي اضطراب است ـ شناسايي كرده، زير سوال ببريد و ريشه‌‌كن كنيد.

ـ هميشه امكان تبديل اضطراب به يك مشكل يا اختلال وجود دارد. اضطراب اندك به تمركز ذهن كمك مي‌كند، اما اضطراب بالا آن را فلج مي‌كند.

ـ با جهان آن‌گونه كه هست روبه‌رو شويد، نه آن‌گونه كه بايد يا مي‌بايست باشد.

ـ به هنگام وقوع رويدادهاي اضطراب‌زا، آنچه را نمي‌توانيد تغيير دهيد، بپذيريد و آنچه را مي‌توانيد، تغيير دهيد.

ـ از مسامحه و همچنين كمالگرايي بپرهيزيد.

ـ اين واقعيت را بپذيريد كه در دوره‌هايي از زمان شما توانايي اندكي براي مديريت اضطراب‌تان داريد و آن زماني است كه رويدادهاي استرس‌زا روي هم تلنبار شده و شما هم شروع به عقب‌نشيني كرده و قصد داريد از آنها اجتناب كنيد.

ـ مهم‌تر از همه اين‌كه اضطراب خود را مديريت كنيد، اگرنه آن شما را مديريت خواهد كرد.

اطمينان‌سازي

اطمينان ممكن است در بعضي سريع‌تر و در بعضي ديگر كندتر رشد كند. هنگامي كه به كندي تغيير مي‌كند ممكن است به اين دليل باشد كه بايد روي باورهاي نهفته شخص كار شود و مي‌توانيد از روش‌هايي استفاده كنيد تا به شما كمك كند اين كار اطمينان‌سازي را انجام دهيد. هنگام تلاش براي شكست اضطراب اجتماعي يكي از راه‌هاي باارزش، شركت‌كردن در فعاليت‌هايي است كه در آنها موفقيت از نقطه‌نظر اجتماعي، آسان‌تر به دست مي‌آيد يا به فكر رخدادهايي باشيد كه شركت در آنها به‌گونه‌اي سبب آسان‌شدن گفت‌وگو و ارتباط شما با ديگران شود. محققان دريافته‌اند اگر افراد در فعاليت‌هايي شركت كنند كه براي ديگران مفيد و موثر باشد، خودشان و اضطراب‌شان را آسان‌تر به فراموشي مي‌سپارند. مشاركت در فعاليت‌هاي نوعدوستانه و ايثارگرانه مثل جمع‌كردن اعانه براي نيازمندان زمينه‌اي فراهم مي‌كند كه در آن افراد مضطرب مي‌توانند يك نوع حس تعلق پيدا كنند و اين‌گونه اعمال در تقابل با حس تفاوت يا انزواگزيني و تك‌ماندگي فرد مبتلا به اضطراب اجتماعي قرار مي‌گيرد.

برخي اصول رويارويي با اضطراب اجتماعي

تغيير الگوهاي تفكر: انتظار توقعات مثل انتظار مورد قضاوت قرار‌گرفتن در بين افرادي كه مبتلا به اضطراب اجتماعي هستند، بسيار شايع است. داشتن باورهاي منفي مانند اين كه «نمي‌توانم هيچ‌كاري را به درستي انجام دهم» كه اغلب با احساس نالايقي، ناشايستگي و نامقبول‌بودن همراه است روي اضطراب اجتماعي افراد اثر مي‌گذارد. بنابراين فرد مضطرب بايد الگوهاي چنين افكاري را تغيير دهد و جايگزين‌هاي خوب براي آن پيدا كند. يك جايگزين خوب فكري باعث مي‌شود فرد احساس بهتري داشته باشد و كمك مي‌كند وي الگوهاي قديمي تفكر را مانند تعصباتي كه داشته است، بشكند.

انجام‌دادن كارها به شيوه‌اي متفاوت: بسياري از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي مي‌خواهند خود را از شر خجلت‌زدگي‌ها و احساس حقارت‌هايي كه آنان را به وحشت مي‌اندازد حفظ كند بنابراين سعي مي‌كنند اجتناب‌كننده باشند و از انجام كارهايي كه باعث مي‌شود احساس خطر كنند، اجتناب ورزند غافل از اين كه اجتناب در كوتاه‌مدت اضطراب را تخفيف مي‌دهد، اما در درازمدت به علت مخاطب قرار‌ندادن مشكل يا مساله باعث زيان مي‌شود.

خودآگاهي‌تان را كاهش دهيد: در اينجا منظور از خودآگاهي، تمركز بيش از اندازه فرد روي خودش است. تمركز زياد برخودآگاهي باعث مي‌شود فرد به طور فزاينده‌اي از حس‌ها، احساسات، افكار و رفتارهاي ناراحت‌كننده خود، آگاه و مطلع شود. خودآگاهي براي افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي با احساس آسيب‌پذيري و شكنندگي زياد ارتباط دارد. اين حالت مي‌تواند با آگاه‌شدن از هريك از نشانه‌هاي اضطراب اجتماعي تحريك برانگيخته يا در صورت تحريك قبلي بدتر شود.

هر چه احساس خودآگاهي كمتري داشته باشيد، اين كه خودتان باشيد و به صورت خودجوش و بدون فشار ديگران به آنچه در اطرافتان جريان دارد بپيونديد، آسان‌تر مي‌شود. مفيدترين روشي كه بايد ياد بگيريد تا كمتر احساس خودآگاهي كنيد، اين است كه چطور توجه‌تان را به روي ساير چيزها هدايت كنيد. به منظور غلبه بر اضطراب اجتماعي‌تان بايد سعي كنيد توجه بيشتري را نثار فرد يا افرادي كه با آنها در حال تعامل هستيد، كنيد. طوري كه بهتر بتوانيد به آنچه گفته مي‌شود گوش دهيد، به ساير افراد حاضر نگاه كنيد و به واكنش‌هايشان توجه كنيد.

معصومه اسدي/ جام‌جم

 


  موضوع مطلب: روانشناسی                      تعداد بازديد اين مطلب:  1066                               تاريخ ارسال:  شنبه 7 بهمن 1391
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟