گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
اصول پایه ای شناختن ایدز

شناختن ایدز/HIV - اصول پایه‌ای

ایدز یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی فی نفسه یک بیماری نیست، بلکه عارضه‌ای است که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر ویروس اچ آی وی می‌شود.

اصول پایه ای شناختن ایدز



ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) فی‌نفسه یک بیماری نیست؛ بلکه عارضه‌ای است که در زمان تضعیف شدن بدن یک فرد توسط HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)، بروز پیدا می‌کند. HIV در خون و مایعات جنسی یافت شده و عمدتاً از طریق برقراری رابطه جنسی بدون محافظ و به اشتراک گذاشتن سوزن‌ها و تجهیزات زیر پوستی، گسترش پیدا می‌کند.
زمانی که یک فرد به HIV آلودگی پیدا می‌کند،ویروس ها به سیستم ایمنی بدن او آسیب رسانده، و به نقص ایمنی منجر می‌شود؛ در این وضعیت سیستم ایمنی دیگر توانایی مبارزه با میکروب‌ها و عوامل بیماری زا را ندارد، بنا براین فرد مبتلا به HIV به بیماریهایی مبتلا میشوند.که معمولاً افراد بدون HIV را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.
ممکن است سال‌ها طول کشد سیستم ایمنی بدن فرد را به اندازه کافی تضعیف شود که فرد در مقابل این بیماری‌ها، شناخته شده با نام عفونت‌های فرصت طلب، آسیب پذیر شود. این عفونت‌ها، از جمله سارکوم کاپوزی، از این فرصت برای حمله استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها با مقاومتی روبرو نمی‌شوند. زمانی که دکترها فردی مبتلا به یکی از این بیماری‌ها را مشاهده می‌کنند، تشخیص می‌دهند که احتمالاً HIV مسئول آن بوده، و ممکن است بیماری ایدز در فرد تشخیص داده شود.
هم‌زمان با اینکه HIV به آهستگی به یک سلول ایمنی خاص (سلول های CDU-T (حمله می‌کند – ویروس ها شروع به تغذیه از مواد ژنتیک سلولی میکنند وسپس سلول T- CD4 را از بین می‌برد.
یک فرد آلوده به HIV شاید هیچ علایمی از بیماری را در طول این مدت از خود بروز ندهد --مدتی که با نام دوران بدون علامت شناخته می‌شود. این وضعیت ممکن است 10 سال یا برای بعضی افراد حتی بیشتر طول ادامه پیدا کند. در طول این مدت، تعداد سلول T- CD4 فرد به منظور هدایت فرایند درمان، به شکل نزدیکی نظارت می‌شود. هدف، جلوگیری از پیشرفت کردن بیماری فرد آلوده به ایدز است. زمانی که تعداد سلول T- CD4 فرد کمتر از 200 می‌شود، فرد مبتلا به ایدز تشخیص داده می‌شود.

شیوع جهانی ایدز/HIV

اولین مورد ایدز در سال 1981 به ثبت رسید، و از زمان HIV در سرتاسر جهان گسترش پیدا کرده است. در سال 2009، تقریباً دو میلیون نفر در جهان فوت کردند، و این بیماری مسری به گسترش خود ادامه می‌دهد. افریقای سیاه (جنوب صحرای افریقا) بیشترین افراد مبتلا به این بیماری را دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دفتر UNAIDS ملل متحد تخمین می‌زنند که در برخی نواحی افریقا بیش از 33 درصد از بزرگ‌سالان به HIV آلوده شده‌اند. میلیون‌ها نفر از کودکان یتیم شده‌اند. این بیماری مسری همچنین به سرعت در اروپای شرقی و آسیا در حال گسترش پیدا کردن است. اکنون بیش از 34 میلیون نفر در جهان همراه با ایدز زندگی می‌کنند.
در امریکا و بخش‌های توسعه یافته جهان، استفاده از درمان‌های ترکیبی، ایدز را به یک بیماری مزمن تبدیل کرده است. اکنون افراد مبتلا به HIV طول عمر بالایی دارند، در صورتی که به شکل نزدیکی با ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود همکاری کرده و به برنامه‌های درمانی خود متعهد باشند. متأسفانه، داروهای ایدز گران قیمت بوده و در دسترس اکثریت افراد مبتلا به ایدز در جهان قرار ندارد.
نگرانی‌های در حال رشدی در مورد این موضوع وجود دارد که بسیاری گروه‌های افراد دارای ریسک بالا، هنوز اعتقاد دارند نباید دیگر در مورد HIV نگران باشند. این واقعیت که اکنون افراد مبتلا به HIV عمر طولانی‌تری دارند این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که HIV هنوز یک بیماری تهدید کننده برای زندگی بوده و می‌تواند هر فرد مبادله کننده خون‌ها یا مایعات جنسی آلوده با دیگر افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

چه مواردی باعث ایدز/HIV می‌شوند؟

ویروس HIV در خون و مایعات جنسی انسانی زندگی می‌کند (منی و ترشحات واژنی).این عفونت زمانی از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود که این مایعات بدن، معمولاً در مدت تماس واژنی یا مقعدی یا در زمان اشتراک گذاشتن مواد مخدر تزریق شدنی، منتشر می‌شوند. این ویروس همچنین می‌تواند از طریق سوزن‌های کثیف استفاده شده برای خال‌کوبی و سوراخ کردن بدن، منتقل شود. ویروس HIV در بزاق دهان، اشک‌ها، ادرار یا عرق زندگی نمی‌کند—بنا براین امکان گسترش پیدا کردن HIV توسط تماس اتفاقی با این مایعات بدن وجود ندارد. ویروس ممکن است توسط رابطه جنسی دهانی منتقل شود، اگر چه ریسک آن اندک است.
ویروس HIV نمی‌تواند برای مدت طولانی خارج از بدن انسان دوام بیاورد و زمانی که مایع حاوی این ویروس خشک می‌شود، ویروس هم به سرعت کشته می‌شود. این ویروس توسط حیوانات یا حشرات منتقل نشده و در سطوح عمومی یافت نشده است. مبتلا شدن به این بیماری به سادگی مبتلا شدن به دیگر بیماری‌های عفونی نیست.
یک مادر می‌تواند ویروس HIV را در مدت زایمان به فرزند خود منتقل کند، تغذیه فرزند با شیر مادر دارای ریسکی برای آلودگی HIV است، اگر چه در بعضی از نواحی توسعه پیدا کرده جهان، تغذیه کودک با شیر، ایمن‌تر از تغذیه یک نوزاد با شیر خشک و آب آلوده در نظر گرفته می‌شود.
دو نوع از ویروس‌های HIV، با نام‌های HIV-1 و HIV-2، وجود دارند. HiV-2 به ندرت در خارج از افریقا و بخش‌های از آسیا یافت می‌شود، بنا بر این نیاز ویژه‌ای به منظور تست دادن برای آن وجود ندارد -- مگر اینکه یک فرد با فردی متعلق به نواحی از جهان ارتباط برقرار کرده است که HIV-2 در آنجا رایج است.
زمانی انتقال‌های خونی یک نگرانی به حساب می‌آمدند، اما امروزه تمام محصولات خونی استفاده شده در امریکا برای چندین بیماری عفونی، از جمله HIV، تست می‌شوند. اگر علایمی از بیماری یا دیگر مشکلاتی در خون اهدا شده یافت شود، فرد اهدا کننده خون توسط ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود برای انجام آزمایش مجدد آگاه شده و دیگر اجازه اهدای خون به او داده نمی‌شود. هر نوع خون اهدا شده که نتیجه تست HIV آن مثبت است دور انداخته شده و دیگر در ذخیره خون عمومی قرار داده نمی‌شود.

 

منبع: آريا سلامت


  موضوع مطلب: اعتیاد و ایدز                      تعداد بازديد اين مطلب:  634                               تاريخ ارسال:  چهارشنبه 3 تير 1394
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟