گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
RSS و راهنمای استفاده از آن چیست ؟

RSS چیست ؟

RSS و راهنمای استفاده از آن چیست ؟


RSS خانواده‌ای از قالب‌های خورد فید در وب است که برای انتشار محتویاتی که در بازه‌های زمانی خاص به‌روزرسانی می‌شوند استفاده می‌شود (مانند وب‌نوشت‌ها، عناوین اخبار، و پادکست‌ها).


● RSS چیست؟
مخفف Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباط‌های بسیار ساده‌است و به شما امکان می‌دهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگهای مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته باشید به آنها سر بزنید.


● فرمت RSS
ساختار یک فید rss از زبان اکس‌ام‌ال تشکیل شده‌است. شما نیز می‌توانید با استفاده از زبان XML یک rss برای سایت خودتان درست کنید. بسته به نوع نسخه ی rss که استفاده می‌کنید، ساختار فیدهای شما متفاوت می‌شوند.

RSS یا همان Really Simple Syndication چیزی نیست به جز یک نشانه‌گذاری استاندارد شده XML، که محتوایی که قصد به اشتراک گذاشتن آن را دارید را توصیف می‌کند. به این ترتیب با قرار دادن یک قسمت RSS یک سایت در متن سایت دیگر، با عوض‌شدن اخبار و عناوین سایت اول، این محتویات هم در سایت دوم به صورت خودکار عوض می‌شوند.
RSS چیست؟ RSS روشی برای توصیف اخبار و محتوی وب می‌باشد که برای توزیع از طریق یک ناشر آن‌لاین به کاربران وب بکار می‌رود این برنامه، کاربردی از زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر (XML) است که بوسیله کنسرسیومResource Description Framework (RDF) پشتیبانی می‌شود.

هرگاه وب‌گاهی قصد داشته باشد محتوی مطالب خود را منتشر کند توصیفی از آن محتوی به شکل یک مدرک RSS تهیه می‌کند که یک کاربر با یک مرورگر یا برنامه خاصی که قابلیت خواندن محتوی توزیع‌شده به این وسیله را داشته باشد، می‌تواند آن مطالب را دریافت کند." RSS برای اولین بار توسط Netscape در اواخر سال ۱۹۹۹ میلادی با ارائه RSS ۰.۹ ارائه شد پس از مدتی با کناره گیری Netscape از بخش تجاری، Userland که محصولات وبلاگ نویسی را گسترش می‌داد توسعه آن را به عهده گرفت و ویرایشRSS ۰.۹۱ را تولید کرد سپس ویرایش‌های v۰.۹۲، v۰.۹۳ و v۰.۹۴ را تهیه کرد و اخیرا ویرایش‌های RSS ۱.۰ و RSS ۲.۰ را ارائه کرده‌است.

کاربردهای اصلی RSS دو مورد زیر هستند: - نمایش تازه‌ترین عناوین وب‌سایت‌های دیگر در وب‌سایت خود و یا بالعکس ( اشتراک مطالب جدید) - دریافت جدیدترین مطالب سایت‌های مورد علاقه با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه ( وبگردی با کارآیی بیشتر)

مبنای توسعه RSS و یا امکانات مشابه این است که وب‌سایت‌های مختلف موجود اطلاعات خود را با قالب خاص خود نمایش می‌دهند.

RSS Reader چیست؟ RSS Reader یک نرم‌افزار RSSخوان الکترونیکی است. اکنون نرم‌افزارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که می‌توان با دانلود آنها RSS خواند. اما به تازگی مرورگرهای اینترنتی نیز به سیستم RSS‌خوانی الکترونیکی مجهز شده‌اند.

Feedshow.ir نیز یک RSS Reader آن لاین است که توسط گروه نوین وب طراحی و راه اندازی شده‌است . این سایت به کلیه وب مستر‌ها و صاحبان سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی این امکان را می‌دهد تا با درج لینک‌های RSS خود باعث باعث افزایش بازدید سایت یا وبلاگ خود شوند و امتیاز خود را در موتور‌های جستجو افزایش دهند . همچنین با این کار گروه نوین وب را در تهیه بزرگترین بانک جامع آر اس اس یاری نموده‌اید.

RSS Reader های آنلاین پاسخگوی بهتری در این زمینه هستند نمونه بارز آن سایت GlanceRSS است که تمام فیدهای ثبت شده کاربران را یک جا به اشتراک همگان درمیآورد. این قابلیت باعث می‌شود که شما حتی از فیدهای مورد علاقه دیگران هم استفاده کنید و با مطالب سایتهای مختلف آشنا شوید و همینطور در قسمت علاقه مندیها عناوین را برای شما ذخیره کرده تا اینکه به سایت مراجعه کنید.


● استفاده از rss
برای استفاده از rssها شما نیاز به rss aggregator دارید. rss aggregatorها بر چند دسته هستند:

۱) rss aggregaot)هایی که مبتنی بر desktop هستند. یعنی به صورت نرم افزار نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲) rss aggregatorهایی که مبتنی بر وب هستند. یعنی سایتهایی وجود دارند که شما در آنها عضو شده و از خدمات آنها مثل دسترسی به فیدهای موردعلاقه خود، استفاده می‌کنید.مثل http://www.iranfeeds.com

۳)rss aggregatorهایی که به صورت پلاگین در مرورگرهای وب نصب می‌شوندو شما فیدهای خود را بدون استفاده از نرم افزار دیگر می‌توانید بخوانید. البته در نسخه‌های اخیر موزیلا و فایرفاکس شما نیازی به نصب پلاگین اضافه ندارید.

۴) rss aggregator هایی که شما می‌توانید فید سایتهای مورد علاقه خود را در آن ثبت کرده و نه تنها خود از آنها استفاده می‌کنید بلکه محتوای فیدها را با کاربران دیگر اینترنت به اشتراک بگذازید و همینطور RSS های ثبت شده دیگران را هم می‌توانید به علاقه مندیهای خود اضافه کنید و یا اینکه همه آنها را یک جا ببینید حتی اگر RSS ثبت نکرده باشید. خصوصیت این rss aggregator این هست که آنلاین هستند و سایتهایی که بروز رسانی زیادی دارند را برای شما عناوینشان را ذخیره می‌کنند سایتهایی مانند:
http://www.GlanceRSS.com

البته شما می‌توانید rss‌های خود را از طریق ایمیل نیز دریافت کنید. مدیران سایتها و وبلاگ‌ها می‌توانند به کمک آر اس اس بازدید خود را افزایش دهند.

برای این کار می‌توانید RSS‌های خود را در سایتهایی مانند
http://www.feedshow.ir اضافه کنید تا بازدید شما افزایش پیدا کند. نحوه کار این سایتها به این صورت است که با جمع آوری ار اس اس‌ها باعث افزایش بازدید سایتها می‌شوند.
 
فرض کنید که شما علاقمند هستید هر روز مروری بر مهم ترین اخبار روز دنیا داشته باشید. یک راه حل این است که مشترک سایت های خبری شوید تا آنها اخبار را برایتان ارسال کنند. متاسفانه این امکان برای همه وجود ندارد. راه حل دیگر آن است که به تک تک سایت های مورد نظرتان سر بزنید و اخبار آنها را بخوانید! ولی تصور کنید که هر روز فقط بخواهید اخبار حداقل 20 سایت را مطالعه کنید. قطعا این کار خیلی وقت شما را خواهد گرفت و حتی ممکن است موفق نشوید بسیاری از اخبار مهمی را که نیاز کاری تان بود به دست آورید. و شاید هم به جای اخباری که برایتان مهم بوده، اخباری که به درد شما نمی خورده را دیده باشید. چنانچه همه مردم به تمام خبرهای منتشر شده سایت ها، علاقه یکسانی نشان نمی دهند.

RSS راه حلی بسیار عالی و جذاب پیش پای شما گذاشته است! با استفاده از آن نیازی ندارید که به همه سایت ها مراجعه کنید! شما فقط به سایت هایی مراجعه خواهید کرد که اخبار مورد نظرتان را منتشر کرده اند. بدین ترتیب هم در وقت تان صرفه جویی کرده اید و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب وجود دارد گرفتار نشده اید و به هدف اصلی خود رسیده اید. در این مورد مقالات دیگری در تالار گفتگوی سایت میکرو رایانه و نیز در بین مقالات داخل سایت وجود دارد.

هم اکنون بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها، چکیده خبرهای خود را در بولتن های RSS قرار می دهند و حتی بعضی از سایت ها عکس ها و تصاویر را حذف کرده و بقیه مطالب را در RSS قرار می دهند و همچنین بعضی از سایت ها هم خلاصه خبرهای خود را با جمله بندی های متفاوت در RSS می گذارند و شما به راحتی با خواندن RSS آنها به سراغ همان خبری می روید که به آن علاقه دارید، بدون آنکه به سایت مذکور مراجعه کرده باشید.

البته قابلیت های RSS فراتر از این هاست. به دلیل اینکه برنامه گردآوری کننده RSS به تمام اطلاعات دسترسی دارد، امکان جستجو را هم دارد و شما می توانید در میان آنها جستجو کرده و آنچه را که لازم دارید بیابید.

سایت هایی نظیر http://www.feedster.com امکاناتی شبیه google دارند که شما می توانید در میان سایت ها به جستجو بپردازید. این کار به طور خودکار و در فواصل زمانی مشخص تکرار می شود تا آخرین و تازه ترین اطلاعات را در اختیار شما بگذارد.

با استفاده از RSS فقط در سایت هایی مشترک شوید که اطلاعات ارزشمند و قابل توجهی دارند و به تدریج سایت های کم استفاده و یا به درد نخور را از فهرست خود پاک کنید. برای تفکیک و دسته بندی اطلاعات، نیز می توانید از ابزارهایی که توسط RSS خوان در اختیارتان گذاشته شده استفاده کنید.

حتی شاید بهتر باشد سایت‌های كم اهمیت‌تر را در یك دسته جمع كنید تا همچنان قابل جستجو باشند، ولی هر دفعه كه برنامه را اجرا می‌كنید بی‌جهت حجمی از اطلاعات را به كامپیوترتان سرازیر نكنند. برای این منظور، ابزار جستجو بهترین یار شما خواهد بود. در این راستا، سرویس اینترنتی bloglines خیلی خوب است. با این سرویس می توانید با اطمینان کامل به دنبال آخرین خبرهای دلخواه خود بگردید، بدون اینکه در میان هزاران خبر رنگارنگ، سر درگم شوید.

RSS مخفف کلمات Really Simple Syndication است و توسط Dave Winer ابداع شده که با حمایت شرکت Netscape رشد نمود. بعضی ها آن را Rich Site Summary (یا خلاصه غنی شده سایت) هم نامیده اند. به این ترتیب با ابزار RSS، خوانندگان سایت بسیار راحت تر به آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده دسترسی خواهند داشت. صاحبان سایت ها هم می توانند با استفاده از RSS محتویات سایت خود را دسته بندی کرده و با یک فرمت سریع و استاندارد تیتر مقالات و اخبار سایت خود را در دسترس دیگران قرار دهند.

فرمت فایل های RSS همان XML بوده و با نرم افزارهای به روز کننده، به صورت اتوماتیک به روز (Update) می شود.

بدین ترتیب نیازی نیست که کاربران هر روز سایت موردنظرشان را بررسی کنند تا بتوانند از تازه های سایت های مورد علاقه خود با خبر شوند. آنها می توانند با این تکنولوژی، RSS های سایت های مورد علاقه خود را در یک برنامه RSS Aggregator (یا RSS خوان) یا خبرخوان (NewsReader) در کنار هم بچینند و عنوان یا خلاصه آخرین نوشته های آن سایت را؛ بدون مراجعه به سایت ها؛ مشاهده کنند و بعد در صورت ضرورت، به سایت موردنظرشان مراجعه نمایند.

به وب سایتهایی که فایل RSS دارند اصطلاحا" Syndicated گفته می شود. پسوند فایلهای RSS یکسان نبوده و به صورتهای XML .RDF .RSS. و پسوند های دیگر دیده می شوند. علاوه بر RSS ، سیستم های دیگری نیز مانند Atom هم وجود دارند که البته هنوز مانند RSS فراگیر نشده اند.



مزایای استفاده از RSS

مهم ترین مزیت RSS ذکر شد. شما به راحتی می توانید با نصب یک نرم افزار ساده، لیست کاملی از وبلاگ ها و وب سایت های مورد نظرتان را ایجاد کنید که چند لحظه پس از ارسال مطلب جدید از طرف وب سایت یا وبلاگ مورد نظرتان، پیام به روز شدن آن در روی صفحه مونیتور شما ظاهر خواهد شد و شما خواهید توانست عنوان و خلاصه مطلب را بخوانید.


غیر از آن، این تکنولوژی مزیت های دیگری هم دارد:

اگر به یک فایل RSS نگاه کنید مطلب زیادی متوجه نخواهید شد. در حقیقت خواندن این سندها برای انسان کاری سخت است در حالی که کامپیوتر ما با استفاده از نرم افزارهای ویژه به راحتی می تواند این گونه فایل ها را بخواند و از آنها استفاده کند. در شبکه اینترنت هم سایت هایی وجود دارند که به طور مستمر این فرمت ها را می خوانند. در اینجا به معرفی آنها می پر دازیم:
1- سیستم هایی که وب سایت ها را برای پیدا کردن سر خط خبر های مهم جستجو می کنند.
2- موتور های جستجو (Search Engines)
3- مراکزی که RSS ها را برای ساخت وب سایتهای چند کاره (Multiple) جمع آوری می کنند.
و بسیاری سیستمهای دیگر.


اینک در مورد هر یک از این موارد توضیحاتی داده می شود:

1- تعدادی از سایت ها، RSS ها را برای پیدا کردن اخبار جدید جستجو می کنند. این وب سایت ها، سر خط اخبار موجود در سایت های مختلف را از RSS ها گرفته و در صفحات خود به کاربران ارائه می دهند. به عنوان مثال سایتی مثل بی بی سی 69 سند RSS دارد که ما می توانیم با استفاده از برنامه های خاصی این سند ها را جستجو کرده و سر خط اخبار و اطلاعات مربوط به این سایت را در وبلاگ یا وب سایت خود قرار دهیم.
2- موتورهای جستجوی وب که براساس RSS کار می کنند بسیار مفید هستند. زمانی که شما به دنبال خبر یا مطلب خاصی در این جستجو گر ها هستید صفحات وبی به شما معرفی می شوند که فقط شامل موضوع مورد نظر شما می باشند و در آن صفحه، هیچ مطلب دیگری وجود ندارد.
3- سیستمهای جمع آوری کننده RSS که مهم ترین استفاده کنندگان RSS هستند. به این سیستم ها Newsreader و یا خبر خوان rss هم می گویند. این ها در حقیقت برنامه هایی اختصاصی هستند که به شما امکان خواندن فایلهای RSS را می دهند. این خبرخوانها RSS های مربوط به یک موضوع خاص را جستجو کرده و بعد از جمع آوری آنها را در اختیار شما قرار می دهند. مثلا LISFeeds که اخبار مربوط به کتابخانه ها را جمع آوری می کند.

  موضوع مطلب: اخبار کامپیوتر و اینترنت                      تعداد بازديد اين مطلب:  1384                               تاريخ ارسال:  شنبه 14 آبان 1390
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟