گالري عکس
جديدترين مطالب سايت
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
هنر نمایی های شگفت انگیز با گچ بر روی دیوار+تصاویر!
رستورانی زیبا در آبهای اقیانوس+تصاویر
پلی عجیب با شیبی باور نکردنی!+عکس
تصاویر جالب و دیدنی از سفر به ماه
نوه کوچولوی رهبر انقلاب در نماز عید فطر+عکس
سلفی هنرمندان؛ احسان علیخانی با احسان خواجه امیری
عکسهای خفن نرگس محمدی در سال 94
میدان تجریش 114 سال پیش+عکس
مردهای جذاب سال2015+تصاویر
غیرعادی ترین نقاط توریستی جهان+ تصاویر
خودرویی اعجاب انگیز از بنز+تصاویر
بازدید از نمایشگاهی که جعل شد!
بزرگترین هتل جهان در جوار مسجدالحرام
تصاویر هنری را از درون لباس زنان ببینید
ترکیب عکس
شبنم قلی خانی کنار دریا+عکس
نبرد مارمولکهای بزرگ+تصویر
تصاویری از گلهای عجیب و غریب و زیبا
تصاویری از دره های عمیق و شگفت انگیز جهان
طراحی های زیبا برای درب ورودی ساختمان
دیدار آنجلینا جولی با اردوغان+تصویر
تمرین تیم ملی والیبال ایران و آمریکا
عکس زیبای كامبيز ديزباز در كنار دختر نازش!
بهترین عطرهای مردانه مناسب زمستان
این زن ها، مردانشان را خل می کنند!
پرنده‌ای عجیب و منحصربفرد در آلمان (+عکس)
۱۰ حیوان باهوش دنیا را بشناسید!
قبل از تمرین چه بخوریم؟
بخش مسکن از چه زمان وارد رونق می‌‌شود؟
بی‌پولی سریال معمای شاه را تعطیل کرد
شهاب حسینی از جشنواره فجر استعفا داد
پیامک های عاشقانه جدید (دی ماه 94)
تصادف رانندگی باعث نصف شدن MVM شد! (+عکس)
علت ها و راهکارهای بی میلی جنسی
دانستنی های جالب و خواندنی
مغز انسان هم هک می شود!
پژوی کلاسیک قدیمی در ایران (+عکس)
توقیف اتومبیل مزاحمین نوامیس (+عکس)
خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
یک میوه عالی + خواص درمانی میوه خرمالو
عکس زیبای دختر کوچولوی علی کریمی + عکس
معرفی بهترین ریمل ها از نظر مصرف کنندگان
عطرهای دهۀ 90 میلادی هنوز زنده اند
مهراوه شریفی نیا تماشاچی ویژه بازی بارسلونا و سویا+ عکس
وزیر بهداشت در صف پلکان+عکس
دانشمند سه گوش استرالیایی!+ تصاویر
دستخط رهبر انقلاب در مورد تدفین شهدای غواص
کارت عروسی و گوسفندان بخت برگشته!
دیدنی و شنیدنی ها
وبگردی در اینترنت
خطرات ناشی از قرار گرفتن در نور آفتاب+عکس

جنبه منفی قرار گرفتن در معرض خورشید

آفتاب گرفتن یا حمام آفتاب باعث آفتاب سوختگی، لک پوستی، چین و چروک، سرطان پوست، پیری زودرس و چندین عارضه دیگر می‌شود.

حمام کردن در تابش گرم خورشید می‌تواند احساس خوبی برای ما داشته باشد، و در کوتاه مدت، ظاهر مناسبی برای ما ایجاد می‌کند. اما آثار تجمعی (انباشته) قرار گرفتن در معرض نور خورشید ریسک بالاتری را برای آسیب سلولی، چین و چروک زودرس، لکه‌های پیری، کراتوز اکتینیک، و سرطان پوست--از جمله ملانوم، خطرناک‌ترین نوع سرطان، به وجود می‌آورد. آیا شما می‌توانید اثرات قرار گرفتن به مقدار زیاد در مقابل نور خورشید را مشاهده کنید؟

برنزه کردن با نور خورشید

پوست برنزه شاید زیبا به نظر رسد، اما رنگ طلایی که بر روی آن مشاهده می‌کنید، نتیجه آسیب رسیدن به اپیدرم (روپوست)، لایه بالایی پوست است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید (UV)، اثرات پیری را تسریع کرده و ریسک ابتلای شما به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از آسیب ناشی از نور خورشید، زمانی که در هوای آزاد قرار دارید، از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

03.jpg

آفتاب سوختگی (سوختگی‌های درجه اول)

آفتاب سوختگی، آسیب پوستی ناشی از اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید است. بیشتر آفتاب سوختگی‌ها به قرمزی، گرم شدن در صورت لمس سوختگی، و درد خفیف منجر می‌شوند، به طوری که تنها لایه خارجی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند (سوختگی‌های درجه اول).آفتاب سوختگی معمولاً چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید ظاهر شده و ناپدید شدن آن چندین روز تا چند هفته طول می‌کشد. تسکین‌ دهنده های درد مامند آسپرین یا ایبوپروفن، کمپرس سرد، آلوئه، یا کرم‌های مرطوب کننده می‌توانند درد و ناراحتی را کاهش دهند.

04.jpg


آفتاب سوختگی (درجه دوم)

سوختگی درجه دوم--که به لایه‌های درونی و پایانه‌های عصبی صدمه می‌رساند--معمولاً درد بیشتری را ایجاد کرده و بهبود پیدا کردن آن زمان بیشتری طول می‌کشد. این سوختگی با قرمزی، تورم، و تاول زدن توصیف می‌شود. اگر تاول‌هایی روی پوست شما شکل گرفتند، آن‌ها را نترکانید--زیرا تاول‌ها منبعی از رطوبت و محافظت هستند. ترکاندن تاول‌ها شاید به عفونت منجر شود. چنانچه در اثر آفتاب سوختگی تاول‌هایی بر روی پوست شما ایجاد شده است، مراجعه به یک دکتر را در نظر داشته باشید.

05.jpg

چین و چروک

اشعه‌های خورشید می‌توانند سال‌ها زودتر از موعد مقرر، باعث پیر و چروکیده شدن پوست شما شوند. بیش از 80 درصد از موارد مربوط به علایم پیری پوست در بزرگ سالان نتیجه آفتاب دیدگی های انان پیش از سن 18 سالگی است. دلیل این موضوع این است که در طول زمان، اشعه ماوراء بنفش خورشید به الیاف‌هایی در پوست به نام الاستین صدمه می‌رساند. زمانی که این الیاف‌ها تخریب می‌شوند، پوست شروع به شل شدن و کش آمدن کرده، و توانایی خود را برای بازگشت به حالت اولیه را، بعد از کش آمدن (آویزان شدن)، از دست می‌دهد.

06.jpg


رنگ غیر یکنواخت پوست

همچنین، آفتاب گرفتگی زیاد می‌تواند باعث رنگ آمیزی یا تجمع غیریکنواخت رنگدانه ها بر روی پوست شود. بعضی ناحیه‌های پوست تیره تر به نظر رسیده، در حالی که نواحی دیگر روشن‌تر به نظر می‌رسند. همچنین خورشید می‌تواند باعث تغییرات دائمی در رگ‌های خونی کوچک شما شده، و یک ظاهر قرمز رنگ را برای پوست شما به وجود آورد.

کک و مک

کک مک ها، یعنی لکه‌های صاف و رنگی بر روی پوست، معمولاً در نواحی از بدن یافت می‌شوند که در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند. این لکه‌ها در تابستان، به ویژه در بین افرادی با پوست سپید و افراد با موهای قرمز یا روشن، بیشتر قابل توجه هستند. کک مک هیچ خطر سلامتی را برای افراد به وجود نمی‌آورد. اما بعضی سرطان‌ها در مراحل اولیه مشابه با یک حالت کک مک (خال دار شدن) هستند. چنانچه اندازه، شکل، یا رنگ یک لکه تغییر کرده یا دردآور شد، به یک دکتر مراجعه کنید.

08.jpg


ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما (یا کلواسما) توسط لکه‌های برنزه یا قهوه‌ای بر روی گونه‌ها، بینی، پیشانی، و چانه توصیف می‌شود. اگرچه این عارضه معمولاً «ماسک بارداری» نامیده می‌شود، مردان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. ملاسما ممکن است بعد از بارداری ناپدید شود. چنانچه تداوم پیدا کند، می‌توان ملاسما را با کرم‌های تجویزی و محصولات بدون نسخه درمان کرد. چنانچه به ملاسما مبتلا هستید در همه اوقات از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا نور خورشید این عارضه را بدتر می‌کند.

09.jpg

لکه‌های پیری (لنتیگو خورشیدی)

این لکه‌های مزاحم قهوه‌ای یا خاکستری واقعاً توسط پیری ایجاد نمی‌شوند، اگرچه هم‌زمان با بالاتر رفتن سن شما چند برابر خواهند شد. لکه‌های پیری نتیجه قرار گرفتن در معرض خورشید هستند، که به این دلیل است آن‌ها بیشتر بر روی نواحی مانند صورت، دستان و سینه قرار می‌گیرند، مکان‌هایی که بیشترین مدت را در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرند. کرم‌های سفید کننده، لایه برداری شیمیایی، و درمان‌های مبتنی بر نور شاید شدت ظاهر آن‌ها را کمتر کنند. لنتیگوهای خورشیدی بدون ضرر هستند، اما به منظور رد کردن احتمال ابتلای خود به عوارض جدی مانند ملانوم، به یک متخصص امراض پوست مراجعه کنید تا تشخیص مناسبی بر روی شما انجام شود.

10.jpg


کراتوز اکتینیک (کراتوز خورشیدی)

لکه‌های کوچک، قرمز فلس مانند، قهوه‌ای، یا پوست رنگ ایجاد شده به دلیل قرار گیری بیش از حد در مقابل نور خورشید، معمولاً بر روی سر، گردن یا دستان رخ می‌دهند، اما آن‌ها را می‌توان در نواحی دیگر بدن نیز یافت. آن‌ها علایم اولیه سرطان پوست هستند. کراتوز اکتینیک معمولاً در افراد بالای 40 سال ظاهر می‌شود، اما می‌توانند در افراد بسیار جوان تر هم بروز پیدا کنند. افراد با پوست سپید، موی قرمز یا بور، و چشم‌های سبز یا آبی، دارای بیشترین ریسک هستند. درمان زودهنگام این عارضه برای جلوگیری از پیشرفت آن به کارسینوم سلول سنگفرشی، نوعی سرطان پوست، توصیه می‌شود.

11.jpg


کلیتیس اکتینیک (لب کشاورز)

کلیتیس اکتینیک یک عارضه پیش سرطانی مرتبط با کراتوز اکتینیک است که معمولاً بر روی لب‌های پایین ظاهر می‌شود. همچنین شاید لکه‌های فلس مانند یا خشکی و ترک خوردگی مداوم بر روی لب‌ها وجود داشته باشد. علایم کمتر رایج این بیماری شامل تورم لب، از دست رفتن مرز تیز بین لب و پوست، و از دست رفتن خطوط برجسته لب هستند. کلیتیس اکتینیک شاید در صورت درمان نشدن به کارسینوم سلول سنگفرشی تهاجمی تکامل پیدا کند.

12.jpg


کارسینوم سلول سنگفرشی

این سرطان پوست غیر ملانومی شاید به شکل یک توده قرمز سفت، یک توده فلس مانند که خون ریزی می‌کند یا باعث ایجاد کبره (پوسته) می‌شود، یا یک زخمی که بهبود پیدا نمی‌کند، پدیدار شود. این سرطان در اکثر اوقات بر روی بینی، پیشانی، گوش‌ها، لب پایین، دستان، و دیگر نواحی قرار گرفته در معرض خورشید بدن، رخ می‌دهد. کارسینوم سلول سنگفرشی، در صورت تشخیص و درمان زودهنگام، معالجه شدنی است. چنانچه سرطان پوست بیشتر پیشرفت پیدا کند، درمان وابسته به مرحله سرطان خواهد بود.

13.jpg


بیماری بوون

بیماری بوون همچنین کارسینوم سلول سنگفرشی در محل نامیده می‌شود. این بیماری نوعی سرطان پوست است که بر روی سطح پوست، به طرف خارج، گسترش پیدا می‌کند. در مقابل، کارسینوم سلول سنگفرشی «تهاجمی» می‌تواند به سمت داخل رشد کرده و به داخل بدن گسترش پیدا کند. بیماری بوون شبیه لکه‌های فلس مانند، قرمزی به نظر می‌رسد که شاید پوسته دار (فلس مانند) شده باشند.

14.jpg


کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال رایج‌ترین سرطان پوستی بوده و درمان آن هم از همه آسان‌تر است. به دلیل آنکه کارسینوم سلول بازال به آهستگی گسترش پیدا می‌کند، در اکثر اوقات در بزرگ سالان رخ می‌دهد. تومورهای سلول بازال می‌توانند به شکل‌های مختلفی، از جمله یک توده مروارید یا سفید مومی شکل، معمولاً همراه با رگ‌های خونی آشکار بر روی گوش‌ها، گردن، یا صورت ظاهر شوند. این تومورها همچنین می‌توانند به شکل یک لکه صاف، فلس مانند، قهوه‌ای یا گوشتی رنگ بر روی پشت یا قفسه سینه، یا در موارد نادرتر، به شک یک زخم سفید، مومی شکل ظاهر شوند.

15.jpg


ملانوم

ملانوم به اندازه دیگر انواع سرطان پوست رایج نیست، اما خطرناک‌ترین آن‌ها بوده و می‌تواند کشنده باشد. علایم احتمالی ملانوم شامل تغییر در ظاهر یک خال یا ناحیه رنگی آن هستند. چنانچه تغییراتی در اندازه، شکل، یا رنگ یک خال به وجود آمد، خال دارای لبه‌های ناهموار است، بیش از یک رنگ دارد، نامتقارن است، یا خارش، ترشح، یا خون ریزی دارد، با یک دکتر مشورت کنید. ملانوم می‌تواند تنها پوست را تحت تأثیر قرار دهد، یا شاید به اندام‌ها و استخوان‌ها گسترش پیدا کند. در صورت تشخیص و درمان اولیه می‌توان آن را معالجه کرد.

16.jpg


آب مروارید

آب مروارید یک ناحیه تیره (کدر) در عدسی‌های چشم است که مانع از عبور نور به داخل شبکیه چشم می‌شود. آب مروارید بدون درد است اما ممکن است باعث ایجاد مشکلات بینایی، از جمله دید تار، درخشندگی زیاد ناشی از نور، دوبینی در یک چشم، شود. با پوشیدن یک کلاه و عینک آفتابی در زمان قرار داشتن در معرض خورشید، از آب مروارید جلوگیری کنید.

از نور خورشید اجتناب کنید

بهترین روش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، چین و چروک‌های زودهنگام، سرطان پوست، و دیگر اثرات مضر از نور خورشید، دور ماندن از آن است، به ویژه بین ساعت ده صبح و چهار بعد از ظهر ، زمانی که اشعه‌های خورشید بیشترین شدت را دارند. اگر توانایی انجام این کار را ندارید، از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 به مقدار زیاد بر روی پوست خود استفاده کنید (لب‌ها و گوش‌ها را فراموش نکنید)، کلاه و عینک آفتابی بپوشید، و در زمان قرار داشتن در هوای آزاد، با لباس خود را پوشش دهید. چنانچه تغییراتی بر روی پوست مانند تغییر ظاهر یک خال گوشتی، بروز یک تومور جدید، یا زخمی که بهبود پیدا نمی‌کند را مشاهده کردید، به یک دکتر مراجعه کنید.

 

منبع: آریا سلامت


  موضوع مطلب: بهداشت و سلامت                      تعداد بازديد اين مطلب:  1545                               تاريخ ارسال:  چهارشنبه 3 تير 1394
سلامت و بهداشت
رفع بوی بد دهان
کارت اعتباری و خطراتش
چهره واقعی همسرتان را ببینید
روزه داران+ليمو و عسل
چیپس ماده مخدر است
نكات مهم در مورد مسواك
راهنمای خرید شامپو
این نوع بینی را عمل نکنید
زوج های جوان
کاپشن جدید احمدی نژاد افتتاح شد
هفت اشتباه دختران مجرد
روشهای شادکردن خانمها
ده نکته مهم ازدواج
چه زوجهایی خوشبخت ترند؟
روشهای پیشگیری
رازهای صمیمیت بین همسران
آداب روز و شب ازدواج
دانستنی ها و داستانها
گران ترین پنت‌هاوس تهران
ثروتمندترین ایرانی دنیا
خشن ترین شهر جهان
گران ترین عکس جهان+تصویر
پردرآمدترین ورزشکار ایرانی
آرامگاه خواهر کورش کبیر
مهریه عجیب دختر تهرانی
داستان مانتوی تنگ و چسبان
آرایش و زیبایی
سلفی جذاب بازیگران سینما
تولد نوزاد فریز شده در شیراز
داشتن اندامی بی نظیر+نکته ها
خطرات سوراخ کردن بینی، لب و زبان
ماسک انار برای چین و چروک صورت
تاثیر هویج در زیبایی پوست !
استفاده از تصویر زن در تبلیغ کالا
رژیم غذایی پرکالری و پسر‌دار شدن
روانشناسی
تست ازدواج برای شما
10 نشانه مردان سوءاستفاده گر
تکنيک های ضد خجالت
روشهای جذب دیگران
نمره اعصاب شما چند است؟
با این افراد ازدواج نکنید
آموزش خواندن فكر دیگران
چگونه زندگی را ساده بگیریم؟